Skakanie na trampolinie od zawsze kojarzy się z dobrą zabawą podczas wakacyjnej słonecznej pogody. Coraz częściej jednak trampolina jest wykorzystywana nie tylko w celach rozrywkowych, ale również jako kluczowy element treningu. Przedstawiamy szereg zalet i odpowiadamy na pytanie co daje skakanie na trampolinie.

Przede wszystkim ogromną zaletą skakania na trampolinie jest to, że nie obciążamy w ten sposób mocno stawów, w przeciwieństwie na przykład do biegania. Podczas bieganie obciążenie stawów kolanowych i biodrowych może wzrosnąć o 45%, co przy dłuższej eksploatacji może prowadzić do poważnych problemów w przyszłości jak i kontuzji. Jest to szczególnie ryzykowne u osób z nadwagą, które chcą w ten sposób zrzucić zbędne kilogramy, ponieważ wraz z większą wagą siły działające na nasze stawy są proporcjonalnie większe.

Podczas skakania na trampolinie pracują nasze wszystkie mięsnie, dlatego też efekt spalania kalorii jest lepszy niż podczas biegania. Należy jak w przypadku każdej aktywności sportowej pamiętać o dobrej rozgrzewce, tak aby rozgrzać każdą partię mięśni. Treningi warto stopniowo zwiększać, zawsze mając pewność bezpieczeństwa co do wykonywanych ćwiczeń.

Gdzie kupić trampolinę ogrodowa?

Coraz częściej pojawią się okresowo w czasie wakacyjnym w dużych marketach budowlanych, jednak trzeba mieć na uwadze to, że często są to typowe “marketowe” produkty niskiej jakości, co często jest np. spotykane w tego typu rowerach, gdzie wraz z dobrymi częściami często montowany “noname” osprzęt. Przed zakupem warto zapoznać się z opiniami o producencie sprzętu, który je dostarczył do sprzedawcy oraz sprawdzić czy posiada certyfikaty. Istnieje również wiele sklepów internetowych, które posiadają trampoliny znanych i sprawdzonych marek. Dla osób, które zastanawiają się jaką trampolinę wybrać przygotowaliśmy obszerne zestawienie polecanych i sprawdzonych produktów renomowanych firm. Pamiętaj, że zakup trampoliny to często zakup na kilka lat, dlatego nie zawsze warto oszczędzać, przy dobrym zabezpieczeniu na zimę może ona nam posłużyć przez wiele lat.

Zalety skakania na trampolinie

Do zalet na pewno trzeba zaliczyć efektywność spalania tłuszczu, bo jak wcześniej wspominaliśmy przy proporcjonalnym treningu czasowym jest on bardziej efektywny niż bieganie.

Jeżeli dotychczas miałeś/aś problemy z ćwiczeniami, które mocno cię przeciążają przez co łapie często kontuzję, to kolejny powód dla którego spróbować ćwiczeń z trampoliną. Ćwiczenia takie o wiele mniej nas obciążają oraz sprawią, że pracuje każda partia mięśni oraz poprawia się nasza równowaga, co przykłada się w przyszłości na lepszą kondycję całego ciała oraz osiągane wyniki w innych sportach, gdzie koordynacja ruchowa odgrywa ważną rolę.

Skakanie na trampolinie daje nam również mnóstwo frazy, co sprawia, że w przeciwieństwie do innych treningów podchodzimy z radością, dostarczamy w ten sposób do naszego mózgu masę endorfin.

Od kiedy trampolina dla dziecka?

Temat ten wielokrotnie przewija się w różnych wątkach, dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu. Nie zdecydujemy się na jednoznaczne odpowiedzenie, ale na pewno warto przetoczyć kilka faktów, na które zwraca uwagę m.in. Amerykańska Akademia Pediatryczna oraz Amerykańskiej Akademii Chirurgów Ortopedycznych.

Amerykańska Akademia Pediatryczna przywołuje porównanie ryzyko wypadku na trampolinie do korzystania z basenu. Jest to bardzo trafne porównanie, ponieważ pokazuje nam jakie mamy postrzeganie tej formy rozrywki w porównaniu do kontaktu z basenem/wodą. Chyba każdy (bardzo słusznie!) nie spuszcza nawet na sekundę dziecka, które jest w basenie ze względu na jego bezpieczeństwo, pytanie brzmi czy tak samo postępujemy w przypadku trampoliny?

Musimy przede wszystkim zachować podstawy bezpieczeństwa i przestrzec dziecko jakie ryzyko niesie nieodpowiedzialna zabawa. Każde dziecko powinno mieć świadomość, że jest kategoryczny zakaz wchodzenia z lizakami, gumą do żucia czy cukierkami w buzi. Powinniśmy zadbać również o to, by w środku nie znajdowały się żadne elementy, które mogą przeszkodzić w skakaniu takie jak zabawki czy piłki.

W badaniach ukazano, że ponad 70% wszystkich wypadków zdarza się, gdy podczas zabawy z trampoliny korzysta więcej niż dwie osoby, a ryzyko odniesienia urazu zwiększa się 14 krotnie w przypadku osoby o mniejszej wadze. Po przemyśleniu wydaje się to naturalne, ponieważ na mniejsze dziecko działają większe siły, dlatego powinniśmy zwrócić szczególną uwagę gdy z trampoliny korzysta np. rodzeństwo w różnym wieku.

Ważną rzeczą jest by przed każdym użytkowaniem sprawdzić stan techniczny trampoliny. Przez liczne drgania może zdarzyć się, że śruby się poluzują (chociaż lepsze trampoliny posiadają zabezpieczenie śrub przed samoczynnym odkręcaniem), czy wszystkie sprężyny są na swoim miejscu oraz stan innych wiązań.